Massage en bewegingstherapie

Filosofie

De holistische filosofie is mijn grondslag: ons lichaam is het huis waarin wij leven en waarin onze geschiedenis is opgeslagen. Die geschiedenis vertaalt zich door spierspanning, in onze houding, in hoe we ons letterlijk en figuurlijk voortbewegen in het leven, in de manier waarop wij ademen of onze ademhaling vastzetten. Er is een constante interactie tussen lichaam en geest.  

DSC_0135B.jpg

Mijn aanpak

Massage- en bewegingstherapie betekent voor mij samenwerken. In mijn praktijk combineer ik mijn (medische) kennis met observatie en intuïtie. Ik probeer inzicht te krijgen in degene die ik behandel en daar stem ik mijn massage op af. Bij dit proces sta ik altijd open voor nieuwe inzichten. De behandeling is dus afhankelijk van wat iemand nodig heeft en graag wil ervaren. Ik geef suggesties, gebaseerd op wat ik tegenkom en ik betrek de cliënt actief bij de behandeling.

DSC_0055B.jpg

Wat gebeurt er tijdens een massage?

Aanraking is belangrijk voor iemands welzijn. Bij een massage worden niet alleen je huid en je lichaam aangeraakt, maar ook je emoties en gedachten.

De productie van het knuffelhormoon oxytocine en het gelukshormoon serotonine worden geactiveerd, het stresshormoon cortisol neemt af.

Doordat de bloedsomloop wordt gestimuleerd, verbetert de stofwisseling en worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Je organen kunnen hierdoor beter hun werk doen.

En wat merk ik ervan?

Massage- en bewegingstherapie opent lichaam en geest. Het helpt je ontspannen en te voelen wat er is. Je leert loslaten, je mag uitademen. Zo kun je ook leren contact te maken met je innerlijke wereld. 

Je ervaart niet alleen minder stress, ook stemmingswisselingen, angst en spanning, slaapproblemen en zelfs pijn kunnen minder worden. Je huid wordt flexibeler en je immuunsysteem wordt sterker. Je krijgt meer rust en je lichaam kan beter herstellen. Je voelt waar je grenzen zijn. Zo kom je letterlijk 'beter in je vel' te zitten.

Voor wie?

Massagetherapie is altijd maatwerk. Het wordt toegepast in verschillende situaties:

  • bij trauma

  • bij chronische lichamelijke pijnen

  • bij psychosomatische klachten

  • bij stress, depressie, rouw, burn-out
    eenzaamheid, herstel na ziekte

  • als je innerlijke onrust voelt

  • als je patronen wilt veranderen

Pluspunten

  • ondersteunt het immuunsysteem

  • vergroot je draagkracht

  • waardevolle aanvulling op reguliere behandelingen zoals fysiotherapie, psychotherapie, herstel na operatie, na kanker

  • verlichting bij (onverklaarbare) chronische pijnen

  • meer bewegingsruimte

  • beter bewustzijn van de samenhang tussen lichaam en geest

DSC_0105B_edited.jpg